پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

صفحه اصلی » نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟
راهنمای مطالعه

نوارنقاله‌ها امکان حمل‌ونقل آسان محصولات اعم از پودر، فله تا اشکال پیچیده را فراهم می‌کنند. آن‌ها از اجزای جدایی‌ناپذیر در انواع سیستم‌ها هستند؛ چرا که روشی سریع و ایمن را برای جابه‌جایی حجم زیادی از مواد ارائه می‌دهند.

انواع مختلفی از نوارنقاله وجود دارد، اما اصل کار آن‌ها ثابت است: با استفاده از بدنه‌ای که تسمه، باکت (bucket) ، غلتک (رولر یا رولیک) یا سایر اجزای متحرک را در خود جای می‌دهد، اجسام را از طریق نیروی گرانش یا نیروی مکانیکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت می‌دهد. نوارنقاله رولری (غلتکی)، یکی از محبوب‌ترین نوارنقاله‌ها، موضوع اصلی این مقاله است.

 

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

نوارنقاله رولری (غلتکی) برای حمل، انباشت و توزیع کالا بین نقاط مختلف یک انبار طراحی شده است. آن‌ها با کاهش جابه‌جایی دستی کالا، باعث صرفه‌جویی در زمان و بهبود کارایی در جابه‌جایی‌های تکراری می‌شوند.

اولین نوارنقاله رولری

اولین حق امتیاز برای نوارنقاله‌ رولری در سال ۱۹۰۸ به Hymie Goddard از شرکت Logan در ایالت ایندیانا در آمریکای شمالی اعطا شد. این امر امکان حمل‌ونقل کالا را با استفاده از بلبرینگ‌های داخلی فراهم می‌کرد. ۵ سال طول کشید تا این نقاله به‌طور گسترده شناخته شد.

در سال ۱۹۱۳، هنری فرد با معرفی خط مونتاژ نقطه عطفی در تاریخ ایجاد کرد.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟
در طول دهه ۱۹۲۰، استفاده از نوارنقاله به راه‌حلی برای جابه‌جایی در مسافت‌های طولانی‌تر تبدیل شد؛ زیرا یک نوارنقاله قادر بود کالاهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر را در مسافت‌های طولانی با سهولت بیشتری حمل کند.

به‌دلیل جنگ جهانی دوم و کمبود مواد خام این فناوری پیشرفت کرد و به همین دلیل است که امروزه میتوان در نوارنقاله‌ رولری از موادی از جمله الیاف مصنوعی و پلیمرها استفاده کرد. این امر همچنین هزینه نگهداری در سیستم‌های نوارنقاله رولری را کاهش داد.

از دهه ۷۰ تا کنون، سیستم‌های نوارنقاله از جمله نوارنقاله رولری، شاهد پیشرفت‌هایی در فناوری‌ و نوآوری‌ اعم از معرفی نوارنقاله‌های موتوری تا استفاده از رایانه‌ها برای کنترل برنامه‌های پیچیده بوده‌اند. تغییرات جدید همواره همراه سیستم‌های نوارنقاله بوده تا صنعت بتواند به رشد خود ادامه دهد. هدف از این تغییرات کاهش زمان مصرفی و افزایش عملکرد بهینه بوده است.

ماهیت نوارنقاله رولری

نوارنقاله‌ رولری مجموعه‌ای از غلتک‌ها (رولر) هستند که اجسام را به‌صورت دستی با استفاده از نیروی گرانش یا به‌وسیله موتور جابه‌جا می‌کنند. در واقع آن‌ها بار را حمل می‌کنند و آن را در طول یک مسیر به حرکت در می‌آورند.

راه‌های مختلفی برای استفاده از نوارنقاله‌ رولری وجود دارد و می‌توان آن‌ها را مناسب با نیاز طراحی کرد، از جمله برای جابه‌جایی جعبه‌های مقوایی، کارتن، جعبه‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی، پالت‌ها و سینی‌ها (trays).

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

می‌توان از تجهیزات جانبی از جمله خم‌ها و منحنی‌ها، ورودی‌ها و میزهای گردان در پیکربندی نوارنقاله رولری (غلتکی) نیز استفاده کرد.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

نوارنقاله رولری از جنس‌های مختلف از جمله آهن، گالوانیزه، پلاستیک یا استیل تهیه می‌شود. آن‌ها معمولاً در محیط‌هایی مانند انبارها یا کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که نیاز به حمل کالا دارند استفاده شده و می‌توانند در سیستم‌های انتقال، فاصله‌اندازها، ریجکتورها و در مجموع اتوماسیون انتقال بسیار کارا باشند.

به‌طور کلی، آ‌ها به کمک موتورهای الکتریکی یا نیروی گرانش بار را به روشی ایمن و کنترل‌شده جابه‌جا می‌کنند.

مزایای استفاده از نوارنقاله رولری گرانشی چیست؟

نوارنقاله رولری گرانشی بسیار مفید است؛ زیرا از نیروی گرانش برای جابه‌جایی اقلام استفاده می‌کند. قراردادن نوارنقاله رولری گرانشی در شیب درست به این معنی است که می‌توانید یک محصول را بدون هیچ منبع انرژی جابه‌جا کنید.

از این رو این نوع از نوارنقاله‌ها از نظر هزینه بسیار به‌صرفه‌اند؛ چرا که برای انتقال کالا از A به B نیازی به نیرویی ندارند و در مقایسه با یک نوارنقاله رولری موتوری، هزینه کمتری دارند و سازگارتر با محیط‌زیست هستند.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

به دلیل عدم‌نیاز به برق، نیاز به هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابد، بنابراین مجدداً هزینه استفاده و نگهداری نوارنقاله کاهش پیدا می‌کند. با این حال، یک نوارنقاله رولری گرانشی ممکن است در برخی موارد به اندازه یک نوارنقاله رولری موتوری مناسب نباشد.

علت آن این است که کنترل سرعت نوارنقاله گرانشی سخت‌تر است که این مسئله می‌تواند منجر به آسیب‌دیدن کالا شود (مثلا وقتی شیب نوارنقاله تند باشد و یک کالای سنگین روی آن گذاشته شود).

مزایای استفاده از نوارنقاله رولری موتوری چیست؟

هنگامی که شما نیاز دارید کالا را در مسافتی طولانی حمل کنید، نوارنقاله رولری موتوری احتمالا مناسب‌‌ترین انتخاب است.

به دلیل داشتن سیستم‌های موتوری، آن‌ها می‌‌توانند کالا را به‌صورت افقی در مسافت طولانی در مدت زمانی مناسب جابه‌‌جا کنند.

در این نوارنقاله‌‌ها سرعت را می‌‌توان کنترل کرد بنابراین کنترل کاملی بر فرآیند وجود دارد و این به کاهش خطر در حمل‌ونقل  کمک می‌‌کند. از طرفی نوارنقاله رولری موتوری این مزیت را دارد که می‌‌تواند بارهای سنگین‌تری را تحمل کند.

سیستم نوارنقاله رولری موتوری را می‌توان به قسمت‌‌های مختلف تقسیم کرد. این به این معنی است که هر قسمت را می‌‌توان به صورت جداگانه کنترل کرد که در این صورت فقط زمانی به کار می‌‌افتد که جسمی برای حمل وجود داشته باشد.

این مسئله به کاهش هزینه و بهبود کارایی کمک می‌‌کند. به‌‌علاوه ریسک توقف کار کمتر می‌‌شود؛ چرا که اگر یک موتور خراب شود یا منبع تغذیه یک قسمت قطع شود، فقط آن قسمت متوقف می‌‌شود و بقیه سیستم می‌‌تواند به حرکت ادامه دهد.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

این سیستم‌ها گران‌تر هستند، اما اگر نیاز به جابه‌جایی کالا در مسافتی طولانی‌ را دارید، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

اجزای اصلی نوارنقاله‌ رولری

غلتک‌ها استوانه‌‌های فلزی (یا از جنس‌های دیگر بسته به نیاز) هستند که به همراه یک محور فلزی و دو یاتاقان وارد سازه می‌‌شوند. در این نوارنقاله‌‌ها برای انتقال قدرت از اجزایی مثل تسمه‌‌ها و زنجیرها استفاده می‌‌شود.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

  •  سازه و پایه‌‌های فلزی غلتک‌‌ها را پشتیبانی می‌‌کنند. بدنه نوارنقاله‌‌ها بسته به وزنی که باید تحمل کنند، از انواع فولاد ساخته می‌‌شود و اجزای داخل آن جهت حرکت را تعیین می‌‌کنند.
  • منحنی‌ها یا خمیدگی‌‌ها در مسیر نوارنقاله را می‌‌توان از طریق روش‌‌های مختلفی ایجاد کرد. برای تغییر جهت حرکت محصولات می‌‌توان از روش های مختلفی استفاده کرد از جمله نوارنقاله رولری چرخشی، میزهای گردان رولری و سیستم پاپ آپ (pop-up).
  • اجزای الکتریکی شامل کل تاسیسات الکتریکی است که حرکت بار بر روی نوارنقاله‌‌‌‌ها، راه‌افتادن موتورها و اتوماسیون خطوط  را امکان‌‌پذیر می‌‌کند. میزان برق موردنیاز به سرعت و وزن باری که باید جابه‌‌جا شود بستگی دارد.
  • بخش‌‌های مربوط به ایمنی که شامل بخش‌های متنوع از جمله عمل‌‌کننده‌‌های مکانیکی، سنسورها، بردهای الکترونیکی کنترلی و کلیدهای اضطراری می‌‌شود.

نوارنقاله‌‌های گرانشی (هرزگرد) گزینه بسیار مناسبی برای انبارش محصولات سورت‌شده هستند.

از آنجایی که طراحی این نوارنقاله‌‌ها ساده است، پیشرفت‌‌های زیادی صورت گرفته  تا بتوان نوارنقاله‌‌های غلتکی را با نیاز‌‌های صنعت همگام کرد. بزرگترین نوآوری، نوارنقاله رولری محرک (drive or live roller conveyor ) است، که در آن هر غلتک از طریق یک تسمه/ زنجیر/ شافت به یک موتور متصل می‌‌شود تا قابلیت کنترل آن افزایش پیدا کند.

این امر سرعت حرکت بارها در مسیر را برابر می‌کند و همچنین به این نوارنقاله‌ها اجازه می‌دهد تا درحالت معکوس، یعنی از ارتفاع کم به بالا، استفاده محدودی داشته باشند. آن‌ها می‌‌توانند در مواقعی که نیاز به جابه‌‌جایی در دو جهت است به‌خوبی کار کنند، زیرا با تغییردادن جهت حرکت موتور، می‌‌توانند بار را به جهت مخالف هدایت کنند.

نوارنقاله رولری یا غلتکی چیست؟

برای اطلاع از کاربردها و انواع نوارنقاله‌ رولری به مقاله‌‌ای که در این باره تهیه شده است، مراجعه کنید.

منابع :lacconveyors و Interlakemecalux

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)