سیستمهای نوار نقاله، دستگاه یا مجموعههایی مکانیکی هستند که محمولهها را با حداقل نیرو جابهجا میکنند.
با وجود آنکه انواع مختلفی از سیستمهای نوارنقاله وجود دارد، اما در کل معمولا دارای فریمی هستند که غلتک، چرخ و تسمه دارد و بهواسطه آنها، محمولهها از جایی به جای دیگر انتقال داده میشوند.
انرژی حرکتی این سیستم یا مجموعه مکانیکی بهواسطه موتور، نیروی جاذبه و یا بهصورت دستی تامین میشود.
این سیستمهای جابهجایی متناسب با محصولات و محمولههای مختلفی که نیاز به جابهجایی دارند، دستهبندی میشوند.
ظرفیت بار در واحد طول نوار نقاله
تولیدکنندگان ویژگیهای مختلف نوار نقاله را با توجه به نیاز مشتری در حاشیه بار تعیین میکنند.
حداکثر ظرفیت بار نوار نقاله
در رابطه با ظرفیت بار در واحد طول، این مقدار را میتوان برای نوارنقالههای ساختهشده با طول ثابت بیان کرد. همچنین میتوان آن را سرعت جریان نامید.
سرعت سیستم/سرعت مجاز تسمه نقاله
سرعت نوار نقاله تسمهای معمولا با مقیاس فوت/ دقیقه ارزیابی میشود. در حالی که نوار نقاله غلطکی، سرعت خطی را در واحدهای مشابه بستهبندی، کارتن و غیره توصیف میکند که بر روی غلتکها حرکت میکند.
سرعت اسمی برای نوار نقاله آپرون/ اسلت و نوارنقاله بازویی/ زنجیری/ یدککش نیز اعمال میشود.
توان تولیدی نوار نقاله
توان تولید، ظرفیت نوارنقالههایی را که با مواد پودری و محصولات فلهای مشابه سروکار دارند، اندازهگیری میکند. این مقدار اغلب بهصورت حجم در واحد زمان اندازهگیری میشود؛ بهعنوان مثال، متر مکعب در دقیقه.
این ویژگی برای نوار نقاله باکت، پنوماتیک/ وکیوم، پیچ/ اسکرو، ارتعاشی/ ویبره و حفاری اعمال میشود.
پیکر بندی قاب/فریم
پیکربندی قاب به شکل قاب نوارنقاله اشاره دارد. قابها میتوانند صاف، منحنی یا مارپیچ، بهشکل z یا اشکال دیگر باشند.
محل درایو/ محرک نوار نقاله
درایوها را میتوان در قسمتهای مختلف سیستمهای نوار نقاله قرار داد.
قسمت ابتدایی یا انتهایی درایو در قسمت تخلیه نوار نقاله یافت میشود و متداولترین نوع آن است. درایوهای مرکزی در واقع همیشه در مرکز نوار نقاله نیستند؛ بلکه در امتداد طول آن هستند و زیر سیستم نصب میشوند و از آنها برای برگشت جهت نوار نقاله استفاده میشود.