پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

روش‌های چسب زدن کارتن در خط تولید

صفحه اصلی » روش‌های چسب زدن کارتن در خط تولید

چسب زدن کارتن در خط تولید
راهنمای مطالعه

یکی از دغدغه‌های خطوط بسته‌بندی، نوع کارتن و روش چسب‌زنی مناسب است. در صورتی که بسته‌بندی از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، محصولات حین جابه‌جایی و انتقال صدمات زیادی می‌بینند. به علاوه اگر قرار باشد کارتن بسته‌بندی‌شده مستقیما به همان شکل به دست مشتری نهایی برسد، توجه به ظاهر آن و در نتیجه نداشتن آسیب ظاهری حین ارسال نیز اهمیت پیدا می‌کند.

از طرفی شما برای کسب موفقیت بیشتر در تجارت نیاز به کاهش حداکثری هزینه‌های خود دارید؛ به‌طوری که آسیبی به کیفیت هیچ یک از مراحل تولید و عرضه وارد نشود. یکی از راهکارهای آسان برای کاهش هزینه‌ها، استفاده از دستگاه های اتوماتیک مناسب برای انجام مراحل مختلف تولید، بسته‌بندی و عرضه است.

چسب زدن کارتن در خط تولید
در این مقاله راه‌های مختلف چسب زدن کارتن‌ بسته‌بندی در خط تولید را بررسی می کنیم. شما با توجه به نوع محصول و ویژگی‌های کسب‌وکار خود می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

چسب‌زنی به‌طور رایج توسط نیروی انسانی و توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود. نکته بسیار مهم هنگام انتخاب روش بسته‌بندی، توجه به نوع چیدمان محصول است. به این معنا که محصولات چگونه و توسط چه کسی یا دستگاهی درون کارتن قرار می گیرند.

راهکارهای اتوماسیون بسیاری وجود دارند که سرعت و دقت بسته‌بندی را به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش می دهند اما برای استفاده از آن‌ها باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنید. به زبان ساده‌تر، این بدان معنا است که مراحل بسته‌بندی به مراحل قبل از بسته‌بندی مرتبط و تاثیرپذیر از آن است.

گاهی لازم است برای استفاده از شیوه‌ای خاص در بسته‌بندی، تمام خطوط پس از تولید محصول با توجه به نوع فرآیند بسته‌بندی طراحی و نصب شوند

 

چسب زدن کارتن در چیدمان دستی

هنگامی که محصولات قرار است به صورت دستی درون کارتن‌ها گذاشته شوند، می توان از سه روش برای چسب زدن کارتن، پس از قرارگیری محصول درون آن استفاده کرد.

 

۱. استفاده از چسب زن دستی

دستگاه چسب زن دستی با نام های دیگری همچون دستگاه چسب‌کش، دستگاه چسب‌کش دستی، دستگاه چسب پهن دستی و دستگاه چسب پهن زن نیز شناخته می شود.

در این روش لازم است ابتدا کارتن‌ها باز شده، برعکس قرار داده شده تا زیرشان چسب بخورد و سپس برگردانده شده و پس از قرارگیری محصولات درونشان درب بالایی چسب بخورد.

در صورتی که کار چسب‌زنی و چیدمان محصول درون کارتن را یک شخص انجام دهد، سرعت بسته‌بندی بسیار پایین خواهد بود و در غیر این صورت، هزینه نیروی انسانی لازم جهت انجام بسته‌بندی به‌علت افزایش تعداد نیروی انسانی افزایش می‌یابد.

 

کارتن چسب زدن دستی
این نوع چسب زنی اگرچه در ابتدا از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه به نظر می آید اما برای مسئول چسب زن کاری به شدت تکراری، کسل‌کننده و از طرفی آسیب‌زننده است.

هنگام استفاده از دستگاه های چسب زن دستی، اپراتور لازم است همواره در حالت ایستاده قرار گیرد تا بر روی کارتن احاطه داشته باشد. انجام عمل تکراری چسب‌زنی به‌صورت ایستاده باعث ایجاد کمردرد و آسیب به گردن و دست می‌شود. به علاوه، معمولا چسب بیشتری برای بسته‌بندی یک کارتن مصرف می‌شود.

ضمن این که از نظر ظاهری بسته‌بندی‌ها یکنواخت نبوده و غالبا چسب به صورت چروک‌خورده، نامتقارن و با کیفیت پایین‌تری بر روی کارتن چسبانده می‌شود. تنها در صورتی به استفاده از دستگاه چسب‌کش فکر کنید که حجم کار چسب‌زنی کمی دارید. از این روش بیشتر در کسب‌وکارهای کوچک خانگی استفاده می‌شود.

 

مزایای چسب زن دستی

قیمت مناسب
تنوع و فراوانی مناسب
کوچک و قابل حمل
امکان چسب زنی کارتن های ناهم اندازه

 

معایب چسب زن دستی

دوام پایین دستگاه
آسیب به نیروی انسانی در دراز مدت
عدم دقت و ایجاد ظاهر یکسان در تمام کارتن ها
سرعت پایین
مصرف چسب بیشتر

 

۲. استفاده از دستگاه چسب زن نیمه اتوماتیک

در صورتی که حجم تولید بالایی دارید یا در روز لازم است کارتن‌های زیادی را چسب بزنید، استفاده از دستگاه دستی چسب‌کش اگر غیرممکن نباشد، کاری طاقت‌فرسا، زمان‌بر و به‌طور کلی پردردسر است!

در چنین شرایطی دستگاه چسب زن اتوماتیک جایگزین می‌شود. این دستگاه‌ها عملیات چسب‌زنی را بسیار ساده می‌کنند؛ چرا که قادرند همزمان زیر و روی کارتن را با سرعت و دقت چسب بزنند

 

دستگاه چسب زن نیمه اتوماتیک

در نمونه نیمه اتوماتیک دستگاه چسب زن، نیاز به یک اپراتور قبل از ورود کارتن به چسب زن می‌باشد تا با فشار کمی درب‌های بالایی را قبل از ورود به چسب زن به داخل خم کند تا چسب زن بتواند درب‌ها را چسب بزند.

هنگام استفاده از چسب زن نیمه اتوماتیک، اپراتور هنگام ورود کارتن به چسب زن می‌تواند وظیفه چیدمان محصول درون کارتن را نیز بر عهده داشته باشد. ویژگی دیگری که باعث ایجاد تمایز بین مدل‌های مختلف می‌شود، تنظیم دستی یا اتوماتیک عرض و ارتفاع دستگاه است.

اگر کارتن‌های شما در یک خط بسته‌بندی دارای ابعاد گوناگون هستند، باید هنگام خرید مطئن شوید که دستگاه چسب زن قادر به ایجاد تنظیمات عرض و ارتفاع به‌صورت اتوماتیک باشد. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر می توانید دو مقاله «نحوه انتخاب درست کارتن چسب زن اتوماتیک» و «نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن» را مطالعه کنید.

مزایای دستگاه چسب زن نیمه اتوماتیک

سرعت و دقت بالا
ظاهر یکسان تمام کارتن‌ها
قابلیت شمارش کارتن و چسب مصرفی
کاهش نیاز به نیروی انسانی
به صفر رساندن خطا در چسب‌زنی
چسب‌زنی محکم و مطمئن
ماندگاری بالای دستگاه و قطعات
امکان استفاده طولانی‌مدت بدون توقف

معایب دستگاه چسب زن نیمه اتوماتیک

    • هزینه ابتدایی متوسط
    • ابعاد بزرگ و وزن بالا
    • نیاز به برق

۳. استفاده از دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک

دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک امکان دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. در این مدل نیازی به حضور اپراتور نیست. معمولا در این مدل پس از قراردادن محصول درون کارتن‌ها، آنها بر روی نوارنقاله به سمت چسب زن حرکت کرده تا خود دستگاه درب بالایی کارتن را ببندد و همزمان زیر و روی کارتن را چسب بزند.

تنها نکته مهم این است که خود چسب زن یا نوارنقاله ی قبل از آن باید دارای سیستم فاصله‌انداز باشد. سیستم فاصله‌انداز به شیوه‌های متفاوت متناسب با شرایط خط طراحی می‌شود تا اطمینان حاصل گردد که فقط یک کارتن وارد دستگاه چسب زن می‌شود و عملیات بسته‌شدن درب بالایی و چسب‌زنی همزمان زیر و روی کارتن به‌درستی صورت می‌پذیرد.

دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک

 

دستگاه‌های تمام اتوماتیک نیز دارای مدل‌هایی هستند که عرض و ارتفاع به‌صورت دستی یا اتوماتیک تنظیم می‌شوند. همان طور که در بالا ذکرشد، در صورتی که عرض و ارتفاع کارتن‌های شما متغیر باشد، بهتر است از دستگاه کارتن چسب‌زنی استفاده کنید که این امکان را فراهم می‌کند که عرض و ارتفاع خود را بسته به کارتن واردشده به آن به‌صورت اتوماتیک تنظیم کند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید مقاله «چسب زن اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، کدام نیاز من است؟» را مطالعه بفرمایید.

مزایای دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک

سرعت و دقت بالا
ظاهر یکسان تمام کارتن‌ها
قابلیت شمارش کارتن و چسب مصرفی
کاهش نیاز به نیروی انسانی
به صفر رساندن خطا در چسب‌زنی
چسب‌زنی محکم و مطمئن
ماندگاری بالای دستگاه و قطعات
امکان استفاده طولانی‌مدت بدون توقف

معایب دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک

هزینه ابتدایی متوسط
ابعاد بزرگ و وزن بالا
نیاز به برق
نیاز به هوای فشرده

چسب زدن کارتن در چیدمان غیردستی

در صورتی که به ایجاد خطوط تمام‌اتوماتیک، بدون دخالت نیروی انسانی فکر می‌کنید، باید برای بسته‌بندی محصول خود نیز راه‌حلی بدون دخالت دست پیدا کنید. مراحل بسته‌بندی محصولات به‌ صورت زیر است:

    1. بازکردن کارتن‌های مجله‌ای
    2. قراردادن محصول درون کارتن
    3. چسب زدن درب‌های بالایی و پایینی

در چیدمان غیردستی لازم است برای تمام مراحل بالا از دستگاه‌های مرتبط استفاده کنید. در ادامه به بررسی دستگاه‌های لازم برای انجام چسب زدن کارتن در چیدمان غیردستی می‌پردازیم.

برای بسته‌بندی با کارتن بدون دخالت دست نیاز به یک سیستم سه‌منظوره دارید:

۱. دستگاه بازکننده یا فرم‌دهنده کارتن (Case Erector- Case Former)

اغلب کارتن‌ها به‌صورت ورقه‌ای یا مجله‌ای به محل بسته‌بندی ارسال می‌شوند. پس اولین مرحله بسته‌بندی، انتقال این کارتن‌های مجله‌ای به محل موردنظر و بازکردن یا به‌عبارتی حجم‌دادن به آن‌هاست.

دستگاه فرم دهنده کارتن
این کار توسط دستگاه‌های فرم‌دهنده کارتن انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله «انواع مختلف دستگاه‌های کارتن بازکن» مراجعه فرمایید.

۲. دستگاه پرکن یا چیدمان‌کننده کارتن (Case Packer)

این دستگاه‌ها خود اغلب دارای قسمتی برای بازکردن کارتن‌ها نیز هستند. دستگاه‌های پرکننده، سیستم‌های اتوماسیون نسبتا بزرگی هستند که قادرند با نظمی مشخص محصولات را درون کارتن بسته‌بندی کنند.

دستگاه پرکن کارتن

مدل‌های مختلف دارای تکنولوژی‌های پیشرفته بوده‌اند که هر کدام بسته به نوع طراحی، کارتن را از بالا یا کنار پر می‌کنند و برای فرآیند چسب‌ زدن درب‌های کارتن به قسمت بعد می‌فرستند. سیستم های کامل پرکننده کارتن دارای بازکننده کارتن و چسب زن نیز هستند.
۳. دستگاه کارتن چسب زن (Case Sealer- Carton Sealer)
آخرین مرحله پس از پرشدن کارتن‌ها، چسب زدن درب‌های بالا، پایین یا هر دو است. از آنجایی که سیستم‌های بسته‌بندی مناسبِ چینش غیردستی معمولا به‌طور سفارشی طراحی و نصب می‌شوند، تمام قسمت‌های بسته‌بندی، از جمله قسمت چسب زن نیز دارای تمام ویژگی‌های لازم برای محصول شما است.
کلام آخر

چسب زدن به وسیله دستگاه چسب‌کش دستی ابتدایی‌ترین حالت و استفاده از دستگاه‌های کاملا اتوماتیک بازکننده، پرکننده و چسب زن، پیشرفته‌ترین حالت ممکن در بسته‌بندی با کارتن است.

هزینه پرکننده‌های کارتن تمام اتوماتیک به‌علت سفارشی‌بودن آن‌ها و استفاده از تکنولوژی پیشرفته بسیار بالاست. اگر کسب‌وکار کوچک یا متوسطی دارید یا نیازی به حذف نیروی انسانی به‌صورت کامل ندارید، احتمالا روش‌های چسب‌زنی مناسب با چیدمان دستی گزینه مناسب‌تری برای شما خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)