پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

روش‌های بسته بندی کارتن

صفحه اصلی » روش‌های بسته بندی کارتن

روش های بسته بندی کارتن
راهنمای مطالعه

یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و ارسال‌کنندگان کالا، بسته بندی مطمئن است و بدترین اتفاق، آسیب به محصولات حین انتقال و جابه‌جایی آن‌هاست. چطور می‌توان از اتفاق‌های ناگوار این چنینی جلوگیری کرد؟

در ادامه مقاله به بررسی نکات اساسی و مهم که لازم است هنگام کار با کارتن از آن مطلع باشید، می‌پردازیم.

روش های بسته بندی کارتن

اهمیت بسته بندی درست

بسته بندی محصولات یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که از طریق آن با مصرف‌کننده به‌طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کنید. بسته بندی که به‌دقت طراحی و شخصی‌سازی شده، تاثیر شگفت‌انگیزی بر دریافت‌کننده بسته دارد.

از طرفی بسته بندی در واقع راه‌حل شما برای حفظ محصول از هرگونه آسیب است. انجام بسته بندی مطمئن به این معناست که هرگونه ریسک مالی ناشی از فرستادن محصول جایگزین را حذف می‌کنید و از طرفی لطمه‌ای به نام و شهرت شما به‌عنوان تولیدکننده، تامین‌کننده یا فروشنده وارد نمی‌شود.
برای انجام بسته بندی به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

راه‌های مختلفی برای بسته بندی محصولات وجود دارد. در این مقاله به بررسی نکات مهم در بسته بندی کارتن می‌پردازیم.

کارتن‌ها معمولا به دو صورت سه‌لایه و چندلایه عرضه می‌شوند. کارتن‌های سه‌لایه مناسب محصولات نسبتا سبک و کارتن‌های پنج یا هفت‌لایه مناسب کارتن‌های بزرگتر و محصولات سنگین‌ترند.

بسته بندی کارتن

این کارتن‌ها به صورت مجله‌ای برای فروش عرضه می‌شوند. در ایران، کارتن‌ها به این شکل نام‌گذاری شده و شناخته می‌شوند. در دیگر کشورها، کارتن سه‌لایه، کارتن تک‌لایه نامیده می‌شود و به همان ترتیب، پنج‌لایه، دولایه است و هفت‌لایه، سه‌لایه.

معمولا در صورتی که محصول شکننده بوده یا فضای خالی زیادی درون کارتن وجود داشته باشد، لازم است از انواع پوشال یا ضربه‌گیر برای جلوگیری از هرگونه ضربه و آسیب به محصول استفاده کنید.

انواع ضربه گیر کارتن:

کاغذ پوستی
بالشتک‌های فومی ضربه‌گیر
نگهدارنده‌ها و تقسیم‌کننده‌های کارتنی
انواع کاغذ کاهی و باطله مچاله‌شده
نگهدارنده‌های استایروفومی (یونولیت)
محافظ حباب‌دار و …

ضربه گیر بسته بندی کارتن

برای بسته بندی کارتن معمولا از چسب نواری پلی‌پروپیلین استفاده می‌شود. راه‌های دیگری نیز برای بستن درب‌های کارتن وجود دارد که در ادامه سه مورد از آن‌ها را آورده ایم:

آب‌چسب (gummed paper)
منگنه
چسب مایع داغ (hot melt)

آب‌چسب‌ها، چسب‌های نواری هستند که چسب آن‌ها با استفاده از آب فعال می‌شود. این چسب ها دارای دو مزیت بارز هستند؛

آب چسب برای بسته بندی کارتن

اولین مزیت آن‌ها محکم‌بودنشان است. در واقع این چسب ها وارد فیبرهای کارتن شده و به همین جهت با کارتن یکی می‌شوند. مزیت دوم آن‌ها این است که با جداکردن چسب از کارتن، جای آن بر روی کارتن باقی می‌ماند.

این ویژگی برای کالاهایی که ارزش بالایی دارند، پراهمیت است چرا که امکان هرگونه دستبرد به کارتن بدون آسیب به آن را از بین می‌برد. از نظر محیط‌زیستی نیز آب‌چسب‌ها بازگشت‌پذیر محسوب می‌شوند.

از منگنه نیز برای بستن درب‌های کارتن استفاده می‌شود. این منگنه‌ها از منگنه‌های معمولی اداری بزرگتر و قوی‌ترند. از آنجایی که منگنه‌ها مانند آب‌چسب‌ها هنگام جداسازی از کارتن از خود رد به جا می‌گذارند، انتخاب مناسبی برای کالاهای باارزش هستند.

از طرفی اگر قرار است کارتن‌ها برای طولانی‌مدت در انبار نگهداری شده یا برای صادرات کالا استفاده شوند، منگنه‌ها انتخاب هوشمندانه‌ای هستند؛ چرا که ضمن محکم‌بودن تحت‌تاثیر آب‌وهوا قرار نگرفته و خاصیت خود را در شرایط گوناگون حفظ می‌کنند.

اما منگنه‌ها دارای سه ویژگی منفی نیز هستند؛

    • اولی آن است که بازکردن و جداسازی آن‌ها از کارتن کمی زمان‌برتر و نیازمند نیروی بیشتری است.
    • ویژگی منفی دوم آن‌ها این است که هنگام جداسازی از کارتن، اگر دقت کافی اعمال نشده و از ابزار مناسب استفاده نشود، معمولا به کارتن آسیب وارد می‌شود و استفاده مجدد از کارتن را غیرممکن می‌کند.
    • سومین ویژگی منفی منگنه‌ها این است که کارتنی که با منگنه بسته شده است، پس از بازشدن، در صورتی که منگنه‌ها کاملا از کارتن جدا نشده باشند، می‌تواند برای افراد ناآگاه باعث بروز خطر بریدگی شود.

با استفاده از منگنه می‌توان بسته بندی محکمی داشت اما در نظر داشته باشید که منگنه به‌اندازه چسب کارتن را پلمپ نمی‌کند و درزها کمی باز می‌مانند.

اگر به حفظ ظاهر کارتن‌های خود اهمیت می‌دهید، استفاده از چسب داغ بهترین گزینه است. هنگام استفاده از چسب داغ باید دقت زیادی به خرج داد تا تمام درزهای کارتن به‌خوبی بسته شوند؛ چرا که بازماندن آن‌ها محصولات درون کارتن را در معرض آسیب‌دیدگی، به‌خصوص هنگام بارندگی قرار می‌دهد.

ویژگی منفی دیگر استفاده از چسب داغ برای بستن درب‌های کارتن آسیبی است که ممکن است به اپراتور وارد کند. چسب داغ همان طور که از نامش پیداست، دارای دمای بالایی است و لازم است اپراتور با دقت و توجه کامل از آن استفاده کند.

البته در حجم بسته بندی بالا مانند صنایع از دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک پاشش چسب استفاده می‌شود که نیازی به اپراتور ندارند.

ابزار بسته بندی کارتن

راه‌های بسته بندی کارتن

در این مقاله سه روش بسته بندی کارتن که کارآمدی آن‌ها از همه بیشتر است، به اختصار بررسی می‌شود:

۱. بسته بندی کارتن در کارتن

۲. بسته بندی با چسب به شکل H

۳. بسته بندی با چسب به شکل U

بسته بندی کارتن در کارتن:

این مدل از بسته بندی بیشترین محافظت از محصول را فراهم‌می آورد و مناسب برای کالاهای ارزشمند یا شکننده است. به علاوه، در صورتی که کارتن شما دارای طراحی خاص است و بخشی از ماهیت برند شما محسوب می‌شود، قراردادن آن در کارتن دیگری باعث حفاظت حداکثری از آن می‌شود.

نکته آخر و قابل‌توجه آن است که در صورتی که کالای شما گران‌قیمت است یا به هر دلیلی از حساسیت بالایی برخوردار است، شما می‌توانید با قراردادن آن درون کارتنی دارای ظاهر معمولی از آن به‌خوبی در مقابل سرقت محافظت کنید.

بسته بندی با چسب به شکل H:

هنگام چسب‌زنی با چسب نواری می‌توانید برای بستن کامل تمام درزها از روش H استفاده کنید. در این روش ابتدا لت‌های کوچک بسته شده و سپس لت‌های بزرگ بر روی آن‌ها تا می‌شود.

بسته بندی کارتن به روش H

مرحله اول چسب‌زدن لت‌های بزرگ قرارگرفتن در کنار یکدیگر است. در واقع، اولین چسب در وسط کارتن زده می‌شود. مرحله دوم چسب‌زنی درزهای کناری کارتن به شکل زیر است. نام‌گذاری این روش به‌علت شکل نهایی چسب بر روی کارتن است.

بسته بندی با چسب به شکل U:

این روش ساده‌ترین و به‌عبارتی به‌صرفه‌ترین روش چسب زدن کارتن است. با اعمال کمی دقت این نوع چسب‌زنی از استحکام کافی برخوردار است. برای ایجاد اطمینان می‌توانید از دستگاه‌های کارتن چسب زن که با دقت بالایی عملیات چسب‌زنی را انجام می‌دهند، استفاده کنید. اکثر این دستگاه ها از روش U برای چسب زدن کارتن استفاده می‌کنند.

بسته بندی کارتن با دستگاه کارتن چسب زن

بهترین و کارآمدترین راه چسب زدن کارتن، استفاده از دستگاه های کارتن چسب زن است. در صورتی که نیاز است تعداد زیادی کارتن را در روز چسب بزنید، با سرمایه‌گذاری کوچکی در خرید چسب زن می‌توانید با سرعت و دقت بیشتر کارتن‌ها را با ظاهری یکپارچه بسته بندی کنید.

اکثر دستگاه های کارتن چسب زن از روش U برای چسب زدن کارتن ها استفاده می‌کنند. در صورتی که کارتن شما دارای یک لت است، مانند برخی کارتن‌های لپ‌تاپ، دستگاه های چسب زن مناسب با آن‌ها نیز وجود دارند.

دستگاه کارتن چسب زن

همچنین می‌توانید مدلی از چسب زن را تهیه کنید که دارای دو هد چسب‌زنی در بالا یا پایین یا هر دو بوده و قادر است همزمان دو چسب در قسمت‌های مشخص‌شده اعمال کند. در نهایت مدل‌هایی نیز وجود دارند که برای اعمال آب‌چسب استفاده می‌شوند.

با استفاده از دستگاه چسب زن کارتن نیازی به چسب‌زنی پایین کارتن و سپس قراردادن محصول نیست. تنها با تاکردن لت‌های کارتن می‌توانید محصول را درون آن گذاشته و کارتن را وارد چسب زن کنید تا چسب زن همزمان بالا و پایین کارتن را چسب بزند.

دستگاه کارتن چسب زن امروزه از نیازهای اساسی کسب‌وکارها است. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله «چرا از خرید کارتن چسب زن پشیمان نمی‌شوید؟» را مطالعه فرمایید.

منابع این مطلب را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید:

medium.com

davpack.co

۰
دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)