پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

صفحه اصلی » راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

راهنمای خرید دستگاه بسته بندی خرما
راهنمای مطالعه

خرما یکی از محصولات منحصر بفرد ایران است که به وفوردر انواع مختلف یافت می شود. با این که خرما جزء محصولات کشاورزی اصلی ایران است و صادرات خوبی نیز دارد، روش های برداشت، سورت (sort) و بسته بندی آن پیشرفت چندانی نداشته است و در اکثر مواقع هنوز از روش های سنتی برای انجام مراحل فوق استفاده می شود. در این مقاله به بررسی روش ها و دستگاه های بسته بندی خرما می پردازیم. امیدواریم این مقاله به عنوان قدم های اولیه در ایجاد تغییرات بزرگ اثرگزاری مثبتی داشته باشد.

        راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

بسته بندی خرما

پس از برداشت خرما، خوشه های خرمای برداشت شده سورت یا تفکیک شده و در همان محل بسته بندی می شوند یا به محلی دیگر جهت بسته بندی ارسال می شوند. در این مرحله تصمیم گرفته می شود که خرما به چه صورت قرار است به فروش برسد: به صورت خوشه ای یا جداشده از خوشه و شسته شده.

در صورتی که قرار باشد خرما در محل بسته بندی شود معمولا مراحل زیر طی می شود:

• سورت یا تفکیک سازی خرما بر اساس کیفیت آنها

• زدودن گرد و غبار بوسیله برس جهت ارتقای ظاهر خرما

• چیدن خرما در بسته بندی تعبیه شده

• وزن کردن هر جعبه، بستن آن و انتقال به مکان خنک

انتقال سریع خرما به مکانی خنک پس از برداشت آن در حفظ کیفیت و ماندگاری طولانی خرما تاثیر زیادی دارد.

بسته بندی در کارخانه

خرماهایی که به کارخانه جهت بسته بندی فرستاده می شوند، معمولا در محل برداشت تفکیک اولیه شده اند و به خوشه های کوچکتر تقسیم شده اند.

پس از انتقال آنها به کارخانه، به طور کلی مراحل زیر جهت انجام بسته بندی طی می شود:

• سورت خرما بر اساس کیفیت و عواملی همچون اندازه یا رنگ

• شستشو خرما بوسیله آب یا گازهای مختص به این کار

• چیدن خرما در بسته بندی نهایی

توجه کنید که این مراحل بسته به نوع خرما ممکن است تغییر کند.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

برداشت خرما به صورت نرسیده

به طور کلی مراحل زیر پس از برداشت خرمای نرسیده انجام می شود:

۱. برداشت خرمای نرسیده

۲. فیومیگیشن

۳. شستشو با آب

۴. سورت/تفکیک خرماها

۵. خشک کردن خرما

۶. سورت/تفکیک خرمای خشک

۷. بسته بندی

۸. نگهداری در محل خشک و خنک

مرحله سورت خرما مرحله مهمی است که در بسیاری از موارد هنوز به روش سنتی در ایران انجام می شود. اگرچه استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک هوشمند برای سورت خرما ایده آل است اما قیمت های بسیار بالایی دارند و از طرفی دارای ویژگی های پیشرفته ای هستند که هنوز در ایران دسترسی به آنها وجود ندارد. در این شرایط بهترین گزینه فراهم کردن شرایط بهتر جهت انجام سورت/تفکیک به صورت دستی است. شرکت پیشروپک به طور سفارشی سیستم هایی طراحی می کند که فشار به پرسنل کاهش پیدا کند و از طرفی کار تفکیک با دقت بیشتر و بهداشت بالاتری انجام پذیرد. تصاویر زیر نمونه هایی از دستگاه های سفارشی طراحی شده برای خط خرما را نشان می دهد. برای گرفتن مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

حال که به طور کلی نگاهی به مراحل کلی برداشت و بسته بندی انداخته ایم، به بررسی روش های مختلف بسته بندی خرما می پردازیم.

بسته بندی خرما به دو مرحله تقسیم می شود. مرحله اول بسته بندی خرما در بسته های کوچک است. مرحله دوم، قراردادن بسته های محصول در بسته بندی مادر است. بسته بندی مادر برای جابه جایی محصولات به صورت عمده استفاده می شود.

بسته بندی خرما در بسته های کوچک

۱. جعبه های مقوایی

سنتی ترین نوع بسته بندی خرما استفاده از جعبه های کارتنی/مقوایی است که در بازار ایران نیز مرسوم ترین نوع بسته بندی محسوب می شود. استحکام جعبه مقوایی، کیفیت طراحی روی جعبه ها و اطلاعات روی آنها همگی بر روی کیفیت نهایی و ظاهر کلی محصول تاثیر بسزایی دارند.

از مزیت های استفاده از این نوع بسته بندی می توان به قیمت مناسب آن، راحتی جابه جایی و ارسال به علت شکل متعارف و سبکی اشاره کرد.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۲. بسته های پلاستیکی

نوع دیگر رایج بسته بندی خرما استفاده از ظروف پلاستیکی است. این نوع بسته بندی در شرکت های بزرگ و کوچک استفاده می شود، نگهداری خرما را آسان می کند و در ماندگاری آن تاثیر خوبی دارد. نوع پلاستیک استفاده شده و طراحی آن در فروش محصول بی تاثیر نیست. می توان از ظروف پلاستیکی رنگی و مستحکم استفاده کرد که به خریدار اجازه استفاده مجدد از آن را می دهد اما مزیت اصلی استفاده از این نوع ظروف شفافیت بسته بندی است که باعث می شود خریدار بتواند خرما را بدون باز کردن بسته بندی ببیند و به این ترتیب از کیفیت آن مطمئن شود. این نوع بسته بندی یکی دیگر از انواع بسته بندی استفاده شده در ایران است.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۳. جعبه های فلزی

جعبه های فلزی جزء بسته بندی های لاکچری محسوب می شوند که شرکت های برتر در این صنعت از آن استفاده می کنند. این نوع بسته بندی نسبت به انواع دیگر گرانتر است. بسته های فلزی حس خوبی به خریدار منتقل می کنند و از آنجایی که می توان خلاقیت زیادی در طراحی آنها به خرج داد آنها را به یکی از گزینه های کادویی در کنار بسته های شکلات و دیگر شیرینیجات تبدیل کرده است.

بسته های فلزی معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل هستند و در صنایع دیگر نیز کاربردهای زیادی دارند. در ایران استفاده از این نوع بسته بندی رایج نیست.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۴. بسته های انعطاف پذیر

مواد استفاده شده در این نوع بسته بندی به سختی دیگر بسته بندی ها نیست و کاملا انعطاف پذیر است. این نوع بسته بندی قیمت مناسبی دارد و در بسیار از صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع بسته بندی نیز می توان از موادی استفاده کرد که دارای شفافیت بوده و به این ترتیب امکان دیدن خرما را فراهم کنند که تاثیر مثبتی در ذهن خریدار ایجاد می کند.

اما این بسته بندی دارای ویژگی های منفی نیز است. از جمله این ویژگی ها می توان به ماندگاری کمتر محصول بسته بندی شده اشاره کرد. از طرفی بسته های انعطاف پذیر برای خرماهای مضافتی تازه و خیس مناسب نیستند چرا که محصول بر اثر ضربه و فشار له می شود.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۵. بسته های تجزیه پذیر

بسته های تجزیه پذیر به آن دسته از بسته بندی می گویند که طی زمان کوتاهی به چرخه طبیعت باز می گردد. برخی مدت زمان این چرخه را ۱۸۰ روز می دانند. شرکت هایی که دوستدار محیط زیست هستند برای جذب مشتریانی که به محیط زیست و محافظت از آن اهمیت می دهند به استفاده از این نوع بسته بندی رو آوردند. در واقع استفاده از این نوع بسته بندی تیری با دو نشان است. نشان اول محافظت از محیط زیست و نشان دوم ارتقای شهرت و اعتبار شرکت است.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۶. بسته های وکیوم شده پلاستیکی

این نوع بسته بندی اگرچه کمتر در بسته بندی خرما به کار می رود مزیت های خوبی دارد. از جمله این مزیت ها می توان به جاگیر نبودن، شفاف بودن بسته بندی و انتقال آسان اشاره کرد. قابل ذکر است که از بسته های وکیوم شده نمی توان در بسته بندی خرمای مضافتی که حفظ ظاهر در بسته بندی آن اهمیت زیادی دارد استفاده کرد.

 راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

۷. بسته بندی خرمای تک

با افزایش توجه خریداران به تغذیه، رژیم های غذایی و به طور کلی سلامتی، استفاده از خرما به عنوان جایگزین دیگر شیرینیجات رواج زیادی پیدا کرده است. بسته بندی های تکی خرما این اجازه را به خریدار می دهد که به راحتی در هر مکانی از خرما به تعداد مورد نیاز استفاده کند. از طرفی این نوع بسته بندی برای پذیرایی نیز گزینه مناسبی تلقی می شود چرا که هم ظاهر مناسبی دارد و هم از نظر بهداشت شرایط بهتری دارد.

راهنمای خرید دستگاه های بسته بندی خرما

بسته بندی خرما در بسته/کارتن های مادر

برای جابه جایی و ارسال بسته های خرما به صورت عمده از کارتن های مادر استفاده می شود. در این مرحله از بسته بندی می توان از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده کرد که نه تنها بسته های خرما را درون کارتن های مادر می چینند بلکه کارتن ها را نیز به طور اتوماتیک آماده کرده و در نهایت دربهای آن را چسب می زنند. تمام اتوماتیک کردن این مراحل هزینه نسبتا بالایی دارد. اما می توان با اتوماتیک کردن بخشی از این فرآیند ضمن پایین آوردن هزینه، سرعت و دقت بسته بندی های مادر را افزایش داد.

دستگاه های کارتن چسب زن

با حذف کارهای تکراری که نیازی به توجه انسانی ندارند می توانید روند بسته بندی کارتن های مادر را سرعت و دقت ببخشید. این دستگاه ها دارای دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند. دستگاه های تمام اتوماتیک دارای درب بند هستند و نیازی به حضور اپراتور ندارند. دستگاه های نیمه اتوماتیک به یک اپراتور نیاز دارند تا با خم کردن درب های کارتن آن را به درون دستگاه وارد کنند. شرکت پیشروپک یکی از بهترین سازندگان دستگاه چسب زن کارتن است که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت دارد.

دستگاه های کارتن چسب زن شرکت پیشروپک

در حال حاضر دستگاه های کارتن چسب زن این شرکت به دو دسته دستگاه های نیمه اتوماتیک دو موتوره و سه موتوره تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی تفاوت این دو دستگاه می پردازیم.

دستگاه کارتن چسب زن دوموتوره دارای دو تسمه برای کشش کارتن به داخل دستگاه است. این دو تسمه در کناره های کارتن قرار می گیرند و آن را به داخل چسب زن می کشند. زمانی که نسبت ارتفاع به طول کارتن زیاد باشد گاهی نیاز است برای حمل بهتر آن کارتن از سمت بالا نیز حمل شود. به این منظور دستگاه های کارتن چسب زن سه موتوره طراحی شدند. دستگاه های چسب زن کارتن سه موتوره علاوه بر دو تسمه ای که در کنار کارتن قرار می گیرند دارای دو تسمه در قسمت بالا هستند که کارتن را از بالا نیز به سمت جلو هدایت می کنند. به این ترتیب هنگامی که ارتفاع کارتن نسبت به طول آن زیاد است کارتن از سه جهت به سمت جلو هدایت می شود و امکان هرگونه آسیب به کارتن هنگام چسب زنی از بین می رود.

دستگاه های کارتن چسب زن پیشروپک

دستگاه های کارتن چسب زن شرکت پیشروپک در دو عرض ۵۰ و ۸۰ سانت ساخته می شوند. بنابراین اگر ماکسیسم عرض کارتن شما ۵۰ سانت است می توانید از چسب زن عرض ۵۰ استفاده کنید. برای کارتن های عریض تر تا عرض ۸۰ سانت از دستگاه چسب زنی که عرض آن حداکثر ۸۰ سانت است استفاده می شود. البته در صنعت بسته بندی خرما دستگاه های دوموتوره با عرض حداکثر ۵۰ سانتی متر مناسب هستند.

استفاده از دستگاه کارتن چسب زن سرعت خط بسته بندی شما را افزایش می دهد و کارتن هایی یکدست با استحکام و بسته بندی محکم به شما تحویل می دهد.

دستگاه کارتن چسب زن خرما

شرکت پیشروپک در کنار طراحی و ساخت دستگاه های چسب زن کارتن با کیفیت یک آپشن منحصر به فرد نیز ارائه می دهد که در صورت تمایل می توانید هنگام خرید درخواست کنید که این ویژگی برای دستگاه چسب زن شما فراهم شود.

این آپشن اختیاری شمارشگر کارتن است. دستگاه های کارتن چسب زنی که دارای شمارشگر هستند دارای صفحه مانیتور کوچکی بر روی چسب زن هستند که بر روی آن تعداد کارتن های چسب زده شده و همچنین میزان چسب مصرف شده را نشان می دهد. اما کار دستگاه شمارشگر اینجا تمام نمی شود. دستگاه شمارشگر قادر است اطلاعات دریافتی را به طور وایرلس به کاپیوتر انتقال دهد.

هنگام خرید دستگاه چسب زن کارتن از شرکت پیشروپک به خاطر داشته باشید که این دستگاه ها همراه با دو نوارنقاله ورودی و خروجی نیم متری ارائه می شوند و قیمتی که دریافت می کنید در واقع قیمت دستگاه همراه با این دو نوارنقاله رولری ورودی و خروجی است. در صورتی که نیازی به این نقاله ها ندارید می توانید درخواست کنید که این نوارنقاله ها حذف شوند که قیمت چسب زن را نیز مقداری کاهش می دهد. اما در صورتی که نیاز به فضای بیشتری برای چسب زنی و انجام بسته بندی نیاز دارید می توانید از همین شرکت دستگاه های نوارنقاله رولری، تسمه ای و نوارنقاله های آکاردئونی با طول دلخواه سفارش دهید. دستگاه های کارتن چسب زن شرکت پیشروپک به راحتی متصل به نوارنقاله های دیگر این شرکت می شود و از این نظر یک دستگاه بسیار منعطف به شمار می آید.

کارتن چسب زن پیشروپک

پس از قراردادن بسته های کوچک خرما درون کارتن های مادر، این کارتن ها بسته به نوع خرما به انبار، سردخانه یا

مقصد نهایی که خریدار است ارسال می شوند. برای حمل کارتن ها به درون ماشین های انتقال یا قرار دادن آنها در قفسه هایی که در ارتفاع قرار دارند می توانید از نوارنقاله های بارگیری و تخلیه که به طور تخصصی به این منظور طراحی شده اند استفاده کنید. شرکت پیشروپک طراح و سازنده تخصصی نوارنقاله های بارگیری و تخلیه بسیار با کیفیت است که قابلیت نصب شمارشگر کارتن را نیز به شما می دهد.

نوارنقاله های بارگیری و تخلیه خرما

شرکت پیشروپک نوارنقاله های بارگیری و تخلیه را در دو مدل ارائه می دهد. همانطور که در تصاویر پایین مشاهده می کنید مدل LUC24Z دارای خمیدگی در انتهای دستگاه است که سطحی مسطح برای حمل کارتن توسط کارگران فراهم می کند. مدل LUC30 این سطح مسطح را ندارد و در عوض طول بیشتری فراهم می کند که آن را به دستگاه مناسبی برای استفاده در انبار برای انتقال محصولات به نیم طبقات و قفسه های بالا تبدیل کرده است.

نورا نقاله تخلیه و بارگیری پیشروپک

قیمت دستگاه های سورت، آماده سازی و بسته بندی خرما

قیمت های دستگاه بسته بندی خرما بسیار متنوع است. در صورتی که نیاز به تهیه دستگاه های سورتینگ خرما و سپس بسته بندی خرما دارید، لازم است بدانید از آنجایی که این دستگاه ها عموما سفارشی ساخته می شوند سازندگان مختلف قیمت های مختلفی به شما ارائه می دهند. این قیمت ها متاثر از جنس بدنه، برند موتورها و کیفیت ساخت است. برای کم شدن هزینه بهتر است قبل از اقدام به سفارش هرگونه دستگاه به عوامل زیر توجه کنید:

۱. حجم خرمای روزانه

۲. مراحل مورد نیاز جهت سورت، آماده سازی و بسته بندی

۳. نوع خرما

۴. تعداد نیروی انسانی موجود

۵. بودجه

۶. نحوه توزیع و پخش

۷. تمایل به صادرات خرما

. فضای موجود جهت نصب و استفاده دستگاه ها

خرید دستگاه بسته بندی خرما

برای خرید دستگاه بسته بندی خرما پس از جستجوی نام شرکت های سازنده این دستگاه ها از طریق اینترنت، لازم است با این شرکت ها شخصا صحبت کرده و مشاوره کنید. پس از آن برای اطمینان از کیفیت ساخت این دستگاه ها، به تجربه این شرکت ها توجه کرده و در صورت امکان درخواست کنید که عکس های کارهای انجام شده قبلی در این خصوص را مشاهده کنید. در آخر حتما به صورت شخصی با شرکت ها دیدار کرده و از نزدیک با کیفیت ساخت آنها آشنا شوید.

در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائلی که لازم است به آن دقت کنید شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش است. مطمئن شوید شرکتی که می خواهید با شما همکاری کند خدمات پس از فروش قابل قبولی به شما ارائه می دهد.

تولیدکننده دستگاه بسته بندی خرما

همانطور که در مقاله به آن اشاره شد، شرکت پیشروپک با سابقه همکاری با تولیدکنندگان خرما تجربه خوبی در این زمینه دارد. از طرفی کیفیت دستگاه های این شرکت نیز تضمین شده است. در قدم اول با تماس با این شرکت و ارائه اطلاعات اولیه به دریافت مشاوره اولیه اقدام کنید. سپس با مراجعه حضوری و مشاهده نمونه دستگاه های مشابه می توانید از کیفیت ساخت آنها اطمینان حاصل کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد نوارنقاله های سورت خرما با ما تماس بگیرید.

منابع:

https://www.designerpeople.com/blog/dates-packaging-design/

https://www.theproducenerd.com/2021/10/how-dates-grown-harvested-packed/

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)