پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

صفحه اصلی » دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ
راهنمای مطالعه

تخم مرغ، منبعی غنی از پروتئین، ویتامین و اسید های آمینه مورد نیاز برای بدن و جز و مواد غذایی مرسوم در کشور است. طبق تحقیقات انجام شده، یک تخم مرغ می‌تواند ۳ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز یک مرد و  ۴ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز یک زن را  تامین کند.

جالب است بدانید که ارزش غذایی یک تخم مرغ، با ارزش غذایی ۳۰ گرم از انواع گوشت و ماهی و یا یک چهارم از انواع مغز ها و آجیل برابری می کند و علیرغم قیمت مناسبی که دارد، ماده غذایی بسیار سالمی نیز محسوب می شود. با توجه به اهمیت و کاربرد بالای این ماده غذایی در زندگی روزمره، یکی از چالش هایی که مراکز تولید با آن مواجه هستند، موضوع بسته بندی تخم مرغ است.

چالش های نگهداری تخم مرغ

همانطور که می دانید، تخم مرغ ماهیت بسیار آسیب پذیر و شکننده ای دارد؛ به همین علت، دقت و نگهداری ویژه ای می طلبد و هرگونه خطایی ممکن است منجر به از دست رفتن ارزش غذایی این ماده شود. به عنوان مثال، تخم مرغ باید دقیقا روی قسمت انتهایی بزرگش قرار بگیرد و حتما در یخچال نگهداری شود تا زرده در مرکز قرار گرفته و خاصیت خود را حفظ کند.

از طرفی، تولید تخم مرغ نیز فرایندی فوق العاده زمان بر و حساس است و همین مسئله، بار سنگینی را بر دوش بخش بسته بندی می گذارد چرا که با کوچکترین اشتباهی در بسته بندی تخم مرغ، تمام زحمات خط تولید هدر رفته و ضرر و زیان جبران ناپذیری به وجود می آید. حال، شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه مراحلی در روند تولید تخم مرغ انجام می شود که این فرایند را بسیار دشوار ساخته است؟! در ادامه، به توضیح علل این مسئله خواهیم پرداخت.

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

مشکلات تولید تخم مرغ

مشکلات تولید تخم مرغ، معمولا در فضای مرغداری و یا بین گله های مرغ وجود دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار، دمای محیط است. تنظیم دمای محیط و حفظ آن، اهمیت زیادی دارد و عدم رعایت این موضوع، تاثیرات بسزایی در افت کیفیت تخم مرغ خواهد داشت. به عنوان مثال، بالا رفتن دمای هوا و یا افزایش رطوبت در مرغداری، کلسیم پوسته تخم مرغ را کاهش داده و باعث نازک شدن پوسته خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکل، باید مرغداری مجهز به سیستم تهویه مناسب بوده و مرغ ها ترجیحا در شب یا اول صبح تغذیه شوند. علاوه بر نظارت بر شرایط محیطی، یک مرغدار حرفه ای باید آناتومی مرغ ها را بشناسد و با بررسی رفتار آنها، متوجه بیماری و مشکلات احتمالی شود. تامین آب و غذای باکیفیت و تشخیص به موقع مشکلات احتمالی، از وظایف هرروز یک مرغدار است که درصورت چشم پوشی از هرکدام، با افت کیفیت و ضرر همراه خواهد بود.

تمام موارد بالا، تنها بخش کوچکی از وظایف هرروز یک مرغدار است که با رعایت تک تک آن ها، درنهایت تخم مرغ سالم و باکیفیت تولید خواهد شد اما این تخم مرغ پیش از عرضه و رسیدن به دست مشتری، نیاز به بسته بندی مناسب دارد تا از سلامت آن در ادامه مسیر نیز اطمینان حاصل شود. بنابراین به وضوح مشخص است که فرایند بسته بندی از چه اهمیت بالایی در صنعت برخوردار است.

چالش های بسته بندی تخم مرغ

فرایند بسته بندی نیز با چالش هایی روبه روست که ممکن است باعث تخریب محصول یا اتلاف انرژی شود. به عنوان مثال، با رخ دادن کوچکترین اشتباهی در روند حمل تخم مرغ ها توسط نیروی انسانی، ممکن است باعث شکسته شدن تخم مرغ ها و ایجاد بی نظمی و آلودگی شود. طبیعتا تخم مرغ با پوسته نازکی که دارد، بسیار آسیب پذیر بوده و درصورت ایجاد هرگونه آسیب، دیگر قابل مصرف نخواهد بود. از دیگر موارد مهم در فرایند تولید و عرضه، رعایت بهداشت است.

بسته بندی تخم مرغ با دخالت دست، ممکن است منجر به انتقال آلودگی و درنهایت ناسالم بودن فراورده شود. همانطور که قبلا اشاره شد، در فرایند بسته بندی، حتی مدل قرارگیری تخم مرغ ها نیز حائز اهمیت است و باید روی قسمت انتهایی بزرگ خود قرار بگیرند تا زرده در مرکز حفظ شده و ارزش غذایی محصول از دست نرود.

با تمام این چالش ها و مسئولیت ها، استفاده از نیروی انسانی در این بخش ریسک بالایی دارد. بنابراین، برای تولیدکنندگان بهتر است جهت اطمینان خاطر از رعایت اصولی و استاندارد مراحل پیش رو، از فناوری های روز کمک گرفته و به روش های مدرن روی آورند. در روش های نوین بسته بندی تخم مرغ، از دستگاه های مختلفی استفاده می شود که شامل:

در ادامه، به معرفی هر یک از این دستگاه ها خواهیم پرداخت.

دستگاه کارتن چسب زن

دستگاه کارتن چسب زن، یک دستگاه چندکاره است که با استفاده از آن، می توانید روند بسته بندی را تسهیل کرده و تا چندین برابر سرعت ببخشید. در این دستگاه، چند غلطک در اطراف کارتن وجود دارند تا درب‌های بالایی کارتن دقیقا در کنار هم قرار گرفته و سپس عملیات چسب زنی انجام می شود.

برخی از این دستگاه ها حتی نیازی به اپراتور برای بستن درب های کارتن نداشته و این کار به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می شود. شما می توانید کارتن را با هر وزن دلخواهی روی دستگاه قرار داده و باتوجه به ابعاد آن، طول چسبی که به دیواره کارتن ها می‌چسبد را تنظیم کنید. از دیگر قابلیت های دستگاه، شمارنده کارتن است که با شمارش کارتن ها به صورت دقیق، در وقت و انرژی مجموعه، صرفه جویی چشمگیری خواهد شد.

تا به اینجا، با اضافه کردن دستگاه کارتن چسب زن، چند دسته از نیرو های انسانی برای بستن درب کارتن ها، عملیات چسب زنی و … حذف شدند اما همچنان چالش های مراحل حمل و نقل پابرجاست؛ بنابراین بهتر است با اندیشیدن به راه حلی دیگر این مشکل را نیز از میان برداریم. راه حل پیشنهادی ما، افزودن یک نوارنقاله متحرک بر روی دستگاه کارتن چسب زن است.

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

نوارنقاله (Conveyor)

با داشتن یک نوارنقاله، خواهید دید که تا چه اندازه فرایند حمل و نقل و انتقال بین بخش های مختلف کارخانه آسان تر شده و با سرعت بیشتر و بدون هیچگونه ریسک و خطری انجام خواهد شد. شما می توانید سرعت حرکت نوار نقاله را تنظیم کرده و محصولات و کارتن ها را با هر انداره و وزنی روی آن قرار دهید تا به صورت اتوماتیک، پیوسته و بدون هیچگونه دردسری حرکت کنند.

حال با افزودن این نوار به دستگاه کارتن چسب زن، دیگر نیازی به جابه جایی و انتقال کارتن ها بین بخش های مختلف دستگاه نخواهد بود. در نهایت، با ایجاد فضای لازم برای انبار کردن کارتن ها در بخش خروجی دستگاه، علاوه بر جلوگیری از اتلاف زمان برای مرتب کردن کارتن ها، از نیروی حمل و نقل انبار نیز بی نیاز خواهید شد.

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

چک ویر(Checkweigher)

دستگاه کاربردی بعدی که کمک شایانی در جهت تسهیل اتوماسیون بسته بندی شما خواهد کرد، چک ویر است. همانطور که می دانید، وزن زیاد و یا کم تولیدات، بر جنبه های گوناگونی تأثیرگذار است. رضایت متقاضی، سود تولید، کم کردن خطای انسانی و بسته بندی بهینه، همه و همه در گرو وزن تعریف شده برای هر محصول است.

دستگاه چک ویر، وظیفه سنجش وزن محصولات بر روی خطوط نوارنقاله را برعهده دارد. این دستگاه وزن دقیق هر محصول و محموله را تعیین، تعداد محصول چیده شده درون کارتن را شمرده و تمام این اطلاعات را به پرینتر یا کامپیوتر انتقال می دهد. سپس با اتصال به لیبل پرینتر، اطلاعات موردنظر را بر روی کارتن چاپ می کند. همچنین، درصورت مغایرت وزن کارتن ها با وزن استاندارد و تعریف شده، توسط دستگاه ریجکتور خارج می شوند.

دستگاه های بسته بندی تخم مرغ

 ریجکتور(Rejecter)

با استفاده از دستگاه ریجکتور، محصولات و کارتن هایی که با وزن استاندارد مغایرت داشته باشند، از  نوار نقاله خارج شده و  مجددا مورد بررسی قرار می گیرند. با این کار، از اصولی بودن بسته بندی و محتویات آن اطمینان حاصل شده و خطای انسانی به کمترین میزان ممکن می رسد.

ما در پیشروپک، با بیش از ده سال تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌ ها و سیستم ‌های متنوع، توانسته ایم تکنولوژی‌ های پیشرفته و قابل اعتمادی را به بازار معرفی و عرضه کنیم. هم اکنون، تمامی دستگاه های نام برده با ویژگی‌ ها و عملکرد بی نظیر خود، در پیشروپک موجود و قابل ارائه به مشتریان داخلی و خارجی هستند. ما با تکیه بر تخصص و توانایی نیروهای متخصص، آماده‌ایم تا بهترین خدمات را با برترین کیفیت و هماهنگ با نیازهای مشتریان ارائه دهیم تا تجربه‌ ی بی‌ نظیری را در این زمینه برای شما رقم بزنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سه =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)