پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

انواع چسب کارتن در بسته‌بندی

صفحه اصلی » انواع چسب کارتن در بسته‌بندی

انواع چسب کارتن
راهنمای مطالعه

نوارچسب‌ها از ملزومات مصرفی بسیار مهم در کسب‌وکارها و تجارت هستند؛ چرا که راهی آسان برای بسته‌بندی و محافظت از محصولات حین حمل و جابه‌جایی فراهم می‌کنند. هنگام ارسال محصولات در صورتی که پاکت، بسته، جعبه و غیره را با چسب به خوبی بسته باشید، در واقع از آن تا زمان رسیدن به مشتری حفاظت کرده‌اید.

انواع زیادی از چسب کارتن در بازار عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای چسبندگی و ماندگاری مشخصی می‌باشند. قیمت این چسب‌ها نیز وابسته به ویژگی های آن‌ها، میزان تولید و در دسترس بودنشان است.

چسب‌ چگونه به سطوح می‌چسبد؟

چسب‌ها متشکل از پلیمرهای حساس به فشار هستند که باعث می‌شود چسبنده و طبیعتی ویسکوالاستیک داشته باشند. این بدان معناست که آن‌ها هم مانند جامدات و هم مانند مایعات رفتار می‌کنند.

وقتی که چسب با فشار کمی بر روی سطح چسبانده می‌شود، مانند یک مایع راه خود را درون فضاهای فیبری موجود روی سطح پیدا می‌کند. وقتی که دیگر به آن دست نزنید، دوباره به جامد تبدیل شده که باعث می‌شود درون فضاهای موجود قفل شده و در جایش باقی بماند.

به همین دلیل است که چسب‌های نواری گاهی به‌سختی به کارتن‌های بازیافتی می‌چسبند. کارتن‌های بازیافتی از ریزریزکردن فیبرها و به‌هم‌پیوستن دوباره آن‌ها درست می‌شوند. نتیجه این فرآیند فیبرهای کوچک‌تر با فاصله کمتر در سطح آن‌هاست که این امر موجب می‌شود چسب به‌راحتی نتواند به فضای بین فیبرها نفوذ کرده و به سطح بچسبد.

حال که کمی با چسب‌ها بیشتر آشنا شدیم، به‌طور مختصر به بررسی چسب‌های رایج در بسته‌بندی می‌پردازیم.

چسب‌های آکریلیک، داغ و حلال

چسب‌ها به سه دسته کلی آکریلیک، داغ و حلال تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند و در نتیجه برای انجام انواع مختلف بسته‌بندی استفاده می‌شوند.

    • چسب آکریلیک: مناسب بسته‌بندی‌های روزمره و دارای قیمت پایین
    • چسب داغ: قوی‌تر و ماندگاری بیشتر در مقایسه با چسب آکریلیک با قیمتی کمی بالاتر
    • چسب حلال: قوی‌ترین نوع چسب بین این سه دسته و مقاوم در درجات دمای شدید و گران‌قیمت‌ترین

نوارچسب پلی‌پروپیلن (P.P)

این نوع چسب نواری بیشترین استفاده را دارد و معمولا بی‌رنگ یا به رنگ‌های قهوه‌ای مایل است. چسب‌ پلی‌پروپیلن محکم و ماندگار هستند. برای چسب‌زنی کارتن چسب پلی‌پروپیلن بهترین گزینه است؛ چرا که هم قیمت مناسبی دارد و محکم است و هم در مقایسه با چسب وینیل برای محیط‌زیست مناسب‎‌تر است.

چسب پروپیلین

چسب نواری پلی‌پروپیلن کم‌صدا

کم‌صدابودن شاید ویژگی عجیبی به نظر برسد اما وقتی در واحدهای بسته‌بندی کوچک کار کنید، متوجه می‌شوید که صدای مکرر چسب نواری چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد. این چسب ها می‌توانند همراه با چسب آکریلیک استفاده شوند تا بسیار محکم شده و حتی در دمای ۲۰- درجه نیز مقاوم باشند.

اگر به دنبال چسبی هستید که سروصدای زیادی نداشته باشد، چسب نواری بی‌صدا گزینه مناسبی برای شماست.

نوارچسب وینیل

چسب وینیل از چسب‌ پلی‌پروپینیل محکم‌تر و در مقابل پارگی مقاوم‌تر است و به همین دلیل تنش بیشتری را تحمل می‌کند. همچنین نسبت به چسب نواری پلی‌پروپینیل کم‌صداتر است.

این چسب دارای مدل‌های ۳۵میکرون تا ۶۰میکرون است که مدل ۶۰میکرون آن قوی‌تر و ماندگاری بیشتری دارد. برای ارسال بسته در مسافت‌های طولانی، چسب وینیل انتخاب مناسبی است.

آب‌چسب

آب‌چسب از کاغذ کرافت ساخته شده و به طور ۱۰۰درصد بازگشت‌پذیر به محیط‌زیست است. این چسب برای فعال‌شدن به آب نیاز دارد و به لایه سطحی نفوذ می‌کند. به‌عبارتی آب چسب قسمتی از کارتن می‌شود!

در کنار استحکام بی‌نظیرشان، آب‌چسب هنگام جدایی از بسته از خود، رد به جا می‌گذارد. اگر محصولات باارزشی درون بسته‌بندی قرار می‌دهید با استفاده از آب‌چسب، امکان دستبرد به آن را کمتر می‌کنید.

آب چسب

آب‌چسب برای محیط‌زیست ضرر ندارد، محکم است و در صورت بازشدن از خود رد به جای می‌گذارد. این سه ویژگی، آن‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌های چسب‌زنی تبدیل کرده است.

در کنار ویژگی‌های مثبت آب‌چسب دارای دو ویژگی منفی هستند:

    • اولی آن است که برای استفاده از آب‌چسب نیاز به دستگاه‌های دستی یا اتوماتیک چسب زن است که می‌تواند کمی باعث افزایش هزینه بسته‌بندی شود.
    • ویژگی بعدی منفی آن‌ها این است که به‌علت استفاده از آب، محل بسته‌بندی معمولا تمیز باقی نمی‌ماند و باید مکررا تمیز شود.

نوارچسب کاغذی کرافت

مانند آب‌چسب، این نوع چسب نواری نیز از کرافت ساخته شده اما برخلاف آن‌ها نیازی به آب برای فعال‌سازی ندارد. این نوع چسب سازگار با محیط‌زیست بوده و برای استفاده‌های روزمره مناسب است.

چسب کرافت

قبل از استفاده از تمام این چسب‌ها باید مطمئن شوید سطحی که قرار است چسب بخورد کاملا تمیز است. اگر برای چسب‌زنی بسته‌های سبک نیاز به چسب دارید می‌توان گفت دغدغه زیادی برای انتخاب نخواهید داشت اما برای چسب‌زنی بسته‌های سنگین و آن‌هایی که قرار است به مسافت‌های طولانی ارسال یا برای مدت طولانی انبار شوند، باید توجه ویژه‌ای هنگام انتخاب چسب داشته باشید.

چسب‌های نواری دیگری نیز هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است. علت آن این است که در این مقاله سعی بر آن بوده که به بررسی چسب‌های مناسب کارتن پرداخته شود. چسب‌های کاغذی یا مسکینگ تِیپ که در خارج از ایران به چسب نقاش‌ها نیز معروف است، یکی از مواردی است که در این مقاله به آن اشاره نشده است؛ چرا که این چسب‌ها به‌اندازه کافی محکم برای کارتن‌هایی که قرار است جابه‌جایی زیادی داشته باشند، نیستند.

چسب دیگری که کاربردهای زیادی دارد، چسب دوطرفه است. چسب‌های دوطرفه برای آویزان‌کردن اجسام استفاده زیادی دارند و در دو نوع دائم و غیردائم عرضه می‌شوند.

چسب دوطرفه

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)