پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
فهرست

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن
جستجو در سایت

پیشروپک ، روزهای شنبه و سه‌شنبه به دلیل قطعی برق تعطیل است.

بستن

نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن

صفحه اصلی » نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن

نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن
راهنمای مطالعه

دستگاه‌ چسب زن کارتن مزایای زیادی دارد؛ با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و باعث افزایش راندمان بسته‌بندی شوید. همچنین با استفاده از دستگاه‌های چسب زن کارتن، بسته‌بندی محکم و قابل‌اطمینانی خواهید داشت که باعث کاهش میزان آسیب یا دستکاری در حین جابه‌جایی کارتن‌ها خواهد شد.

و در آخر، اگر به ظاهر کارتن‌های خود اهمیت می‌دهید، چاره‌ای جز تهیه این دستگاه ندارید.

نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن

دستگاه چسب زن کارتن انواع مختلفی دارد؛ به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تمام‌اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک تقسیم کرد.

هنگام استفاده از دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک نیازی به حضور اپراتور قبل از ورود کارتن به چسب زن نیست چرا که این دستگاه‌ها قادر به فولدکردن (تاکردن) درب‌های کارتن قبل از ورود آن به چسب زن می‌باشند.

دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک اما به حضور اپراتور هنگام ورود کارتن به چسب زن نیاز دارند؛ چرا که لازم است اپراتور با فشار کمی درب‌ها را به سمت پایین فشار داده و به آن صورت وارد دستگاه کند.

تفاوت اساسی دیگر در توانایی دستگاه برای انجام تنظیمات عرض و ارتفاع به‌صورت اتوماتیک است؛ دستگاه تمام‌اتوماتیکِ چسب زن کارتن قادر است خود را به‌صورت خودکار با هر عرض و ارتفاعی که کارتنِ واردشده دارد، خود را تطبیق دهد اما در دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک لازم است عرض و ارتفاع چسب‌زنی به‌صورت دستی تغییر کند

نحوه استفاده از دستگاه چسب زن کارتن نیمه اتوماتیک

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره شد، دو نکته حائزاهمیت است؛ نکته اول آن است که دستگاه چسب زن نیمه‌اتوماتیک به وجود یک اپراتور نیاز دارد. نکته دوم این است که عرض و ارتفاع در این دستگاه‌ها تنها به صورت دستی قابل تنظیم است.

 

۱. آماده کردن کارتن

کارتن‌ها معمولا به صورت مجله‌ای در محل بسته‌بندی قرار می‌گیرند. قبل از دستگاه چسب زن معمولا نوارنقاله دیگری برای انتقال کارتن به داخل چسب زن وجود دارد.

حالت دیگر این است که یک میز کار قبل از چسب زن قرار بگیرد. در هر صورت وجود سطحی که بتوان کارتن را بر روی آن آماده کرد و محصول را درون آن گذاشت، امری واجب هنگام کارکردن با دستگاه چسب زن کارتن است.

در برخی موارد ممکن است در مرحله اول فقط لازم باشد قسمت پایینی کارتن چسب بخورد و پس از آن محصولات درون کارتن‌ها قرار گرفته و بار دیگر با عبور از چسب زن، درب بالایی آن‌ها بسته شود.

در این مقاله پیش‌فرض این بوده که قرار است دستگاه چسب زن همزمان بالا و پایین کارتن را بچسباند. در اولین مرحله لازم است کارتن مورداستفاده باز شده و درب‌های پایینی آن به حالت بسته قرار گرفته به‌طوری که کارتن آماده قرارگیری محصول درون آن باشد.

 

۲. قرارگیری محصول درون کارتن

محصول را به‌آرامی داخل کارتن گذاشته و در صورتی که لازم است اطراف آن را با پوشال یا هر چیز دیگری که لازم است، پر می‌کنیم.

 

۳. واردکردن کارتن به چسب زن

در این مرحله، درب‌های بالایی کارتن را به حالت بسته نگه می‌داریم و آن را به همان صورت وارد چسب زن کارتن می‌کنیم.

دستگاه چسب زن کارتن

 

مراحل آماده‌کردن چسب زن

مراحل بالا زمانی اتفاق می افتد که چسب زن کارتن آماده استفاده باشد. برای آماده‌کردن چسب زن لازم است مراحل زیر را طی کنید:

۱. آماده‌کردن حلقه چسب

در صورتی که اولین بار است از چسب زن کارتن استفاده می‌کنید یا حلقه چسب قبلی رو به اتمام باشد، لازم است حلقه چسب جدید را بر روی چسب زن قرار دهید. برای این کار با مراجعه به دفترچه نصب و راه‌اندازی دستگاه چسب زن اقدام به سوارکردن چسب بر روی چسب زن کنید.

توجه کنید که روی چسبنده چسب باید به سمت پایین قرار گیرد. همچنین، مطمئن شوید که عرض چسب مصرفی درست انتخاب شده است.

۲. تنظیم ارتفاع چسب بر دیواره‌های کارتن
برخی از چسب‌زن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که ارتفاع چسب در دیواره‌ها را خودتان تعیین کنید. این تنظیمات معمولا در حد چند سانتی‌متر است اما توجه به آن برای به‌اندازه مصرف‌کردن چسب و اطمینان از بسته‌بندی مطمئن و ظاهری زیبا لازم است.

۳. تنظیم عرض و ارتفاع چسب زن کارتن

در این مرحله لازم است که با قراردادن یک نمونه از کارتن‌ها نزدیک ورودی چسب زن عرض و ارتفاع چسب زن برای چسب زنی را تنظیم و ثابت کنید. لازم نیست وسواس زیادی به خرج دهید، چرا که با انجام یک بسته‌بندی آزمایشی متوجه ایرادات شده و به‌سرعت می‌توانید تغییرات لازم را انجام دهید.

۴. تنظیم رولرهای نگه‌دارنده درب‌های بالایی کارتن

معمولا چندین رولر برای ثابت و بسته‌نگه‌داشتن درب‌های بالای کارتن هنگام ورود آن به دستگاه تعبیه شده‌اند. لازم است که درب‌های کارتن قبل از چسب‌زنی کاملا در مجاورت هم قرار گرفته و هیچ‌گونه فاصله‌ای بین آن‌ها نباشد.

از طرفی فشار بیش از اندازه باعث قرارگیری درب‌ها بر روی یکدیگر شده که چسب‌خوردن در این حالت باعث تضعیف استحکام بسته‌بندی می‌شود. رولرهای تنظیم فاصله درب‌های کارتن را طوری قرار دهید که درب‌های کارتن را بدون فاصله کنار هم قرار دهند.

۵. روشن‌کردن دستگاه

با استفاده از دکمه روشن/خاموشِ نصب‌شده بر روی بدنه دستگاه آن را روشن کرده و به تسمه‌های کِشنده‌ی تعبیه‌شده دقت کنید تا مطمئن شوید به‌راحتی حرکت می‌کنند و آماده کشیدن کارتن به‌سمت جلو هستند.

در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید از دکمه خاموش برای خاموش‌کردن موقتی دستگاه نیز استفاده کنید. برخی دستگاه‌ها دارای سوییچ اضطراری نیز هستند که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.

۶. چسب‌زنی آزمایشی

قبل از اقدام به بسته‌بندی کارتن‌ها باید مطمئن شوید که دستگاه به‌درستی کار می‌کند و دقیقا همان نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید را به شما می‌دهد. برای این کار ممکن است لازم باشد چندین بار به‌طور آزمایشی یک یا چند کارتن را بسته‌بندی کنید تا ایرادات کار مشخص شده، سپس برطرف گشته و دستگاه آماده چسب‌زنی کارتن‌ها شود.

نحوه کار دستگاه چسب زن کارتن

نکته حائز اهمیت آن است که کارتن باید به‌راحتی در دستگاه حمل شده و عملیات چسب‌زنی انجام پذیرد. باید دقت شود که تسمه‌ها کارتن را گرفته و حمل کنند و هیچ‌گونه حرکت نسبی با کارتن نداشته باشند.

سخن آخر

به این نکته توجه کنید که تمامی دستگاه‌های الکتریکی دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌باشند که نصب و طرز استفاده از آن‌ها را متفاوت می‌کند.

هنگام نصب و استفاده چسب زن کارتن، اولویت با دفترچه همراه دستگاه است. پس لازم است قبل از اقدام به نصب، دفترچه را به‌دقت مطالعه فرمایید و تنظیمات تخصصی دستگاه را با توجه به آن انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 13 =

مشاوره خرید اتوماسیون بسته‌بندی و خطوط انتقال

۶۵۶۱۲۹۴۵ ۲۱ (۹۸+)